Facilitaire dienstverlening
Als organisatie kunt u niet zonder facilitaire dienstverlening, of u nu een kleine of grote organisatie bent. Om uw organisatie haar doelstellingen te laten behalen dienen de ondersteunende activiteiten onder controle te zijn. Simpel gezegd: een organisatie moet haar 'huishouden' op orde hebben. Facilitaire dienstverlening gaat hierover. Dit kan uiteenlopen van maaltijden verzorgen en schoonmaken tot magazijnbeheer en ergonomie. Grote organisaties beschikken meestal over een eigen facilitaire afdeling, maar kleine bedrijven maken vaak niet structureel gebruik van facilitaire diensten. Een bedrijf in facilitaire dienstverlening biedt dan uitkomst.
Wat houdt facilitaire dienstverlening precies in?
Facilitaire dienstverlening behelst meestal de volgende diensten:
- Schoonmaak: elke organisatie moet schoon blijven. Neemt u niet zelf een schoonmaker in dienst, dan kan een facilitair dienstverlener dit voor u regelen.
- Beveiliging: een bedrijf kan niet zonder beveiliging. Een organisatie als een ziekenhuis beschikt over een eigen beveiligingsteam in huis, voor een kleine organisatie volstaat meestal een alarminstallatie.
- Catering: een klein bedrijf heeft dikwijls een overeenkomst met een cateringdienst, in een groot bedrijf vind je vrijwel altijd een kantine met keuken.
- Inkoop: de benodigde producten of diensten om de bedrijfsprocessen te ondersteunen. Een facilitair dienstverlener kan bijvoorbeeld tegelijkertijd inkopen voor andere organisaties, zodat u voordeliger uit bent.
- Huisvesting: het gebouw waarin u huist moet natuurlijk ook onderhouden worden. Denk aan een kapotte lamp, een rolgordijn dat moet worden opgehangen, een kapotte ruit, het beheer van het elektriciteits-, gas- en waterverbruik. Niet elke organisatie heeft hiervoor een huismeester in dienst.
- Receptie: een receptie ontvangt niet alle bezoekers, maar verwerkt ook meldingen, reserveringen en verzoeken, zoals het reserveren van vergaderruimtes of projectors.
- Inventaris: de inrichting van uw kantoor moet ergonomisch verantwoord zijn conform de ARBO wetgeving. Zo hebben werknemers een goede werkhouding nodig, voldoende daglicht en mag de werkruimte niet grenzen aan de rokersruimte.
- Postverzorging: in een klein bedrijf kan een medewerker de post eind van de dag meenemen. Een grote organisatie waarin van alle afdelingen alle post samenkomt is beter af met een postafdeling en een koeriersdienst die het eind van de dag meeneemt.
Naast de reden dat u sporadisch gebruik maakt van een facilitaire dienst, heeft u als reden misschien ook dat u bijvoorbeeld gegarandeerd wilt zijn van een back-up als uw schoonmaker of receptionist verhinderd is. Of misschien vindt u het aantrekkelijker om geen vaste dienstbetrekking aan te gaan. Kortom, genoeg redenen om facilitaire dienstverlening in te huren!