Adres

O.J.S. Het Scala Openbare Basisschool
Troelstrasingel 3
Kampen
Overijssel

www.hetscalakampen.nl

Trefwoorden: Basisschool, Basisscholen, Primair, Onderwijs, Onderwijs, Kampen

Rubrieken: Basisscholen, Primair onderwijs

Overige rubrieken:
O.J.S. Het Scala Openbare Basisschool, Kampen

De Avercampschool: een Jenaplanschool in wording.

De Avercampschool is een openbare school. Dit betekent dat de school open staat voor alle kinderen van 4 tot 12 jaar; er wordt geen onderscheid gemaakt tussen leerlingen op grond van godsdienst, levensbeschouwing, nationaliteit of cultuur.

Sinds augustus 2007 zijn wij (team, ouders en kinderen) bezig om de school te veranderen in een Jenaplanschool. Een Jenaplanschool is een gemeenschap die kinderen leerkrachten en ouders omvat.
Ouders hebben een deel van de opvoeding van hun kinderen overgedragen aan school. Maar ze spelen zelf in de school een belangrijke rol, zonder hun medewerking en ondersteuning is de school tot weinig in staat.

Voor de toelating van een kind op school wordt een intake gesprek gevoerd. Daarin wordt duidelijk gemaakt wat de ouders van de school kunnen verwachten en omgekeerd. Vanaf dat moment is er regelmatig contact tussen ouders en school. Wij hebben een goede samenwerking met peuterspeelzaal ‘de Libelle’. Het Piramide project waar zij mee werken krijgt op de Avercampschool een vervolg.
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen minimaal één jaar lang 2 dagdelen een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf bezocht hebben.

Jenaplanschool is anders.
De overheid heeft in kerndoelen omschreven welke kennis en vaardigheden de school aan de leerlingen moet overdragen.
Het onderwijs op de Avercampschool is gericht op opvoeding en omvat daarom meer dan het aanleren van schoolse kennis en vaardigheden als lezen rekenen en schrijven. De school zorgt er ook voor dat een kind met anderen kan samenwerken, dat het een goede werkhouding krijgt en dat het de eigen mogelijkheden, talenten en beperkingen leert kennen.
Wij willen dat het voortgezet onderwijs zegt over onze leerlingen:

  • Ze zijn gemotiveerd
  • Ze hebben geleerd te leren
  • Kunnen zich goed uitdrukken
  • Zijn kritisch en zelfstandig.

Mensen zijn verschillend.
Het omgaan met verschillen krijgt op de Avercampschool veel aandacht. Mensen zijn verschillend en dat is maar goed ook. Dan kun je van elkaar leren en van elkaars kwaliteiten profiteren. Mensen zijn verschillend in leeftijd en levenservaringen, ze komen uit verschillende landen en hebben verschillende culturen. Ook zijn er gegeven verschillen tussen jongens en meisjes.
Er zijn diverse levensbeschouwingen en politieke opvattingen.
Voor kinderen geldt nog in het bijzonder dat er verschillen zijn in ontwikkeling, dat geldt ook voor kinderen die even oud zijn.
Andere scholen stellen nog vaak dezelfde eisen aan kinderen die (ongeveer) even oud zijn. Jenaplan breekt radicaal met die traditie omdat wij weten dat de verschillen binnen een groep van even oude kinderen heel groot zijn.
In onze samenleving is een sterke neiging om van alles met elkaar te vergelijken.
Maar ieder kind maakt een eigen ontwikkeling door en bovendien verloopt deze eerder in sprongen dan geleidelijk. Dat is thuis zo en op school.


Stamgroepen.
Kinderen worden geplaatst in stamgroepen waar ze samenzijn met kinderen van verschillende leeftijden. Op de Avercampschool wordt er gewerkt met 4 stamgroepen. Ze maken mee wat het betekent de jongste en de oudste te zijn.
Dat is een bijzondere en waardevolle ervaring, die een aanvulling betekent op wat het kind thuis meemaakt. Kinderen maken hun leerkracht (stamgroepleider) twee jaar achter elkaar mee en omgekeerd leert de leerkracht de kinderen zo beter kennen. Dat is veel beter dan jaarlijks te wisselen, omdat continuïteit in begeleiding en zorg zo veel beter gewaarborgd zijn.
Kinderen leren in een Jenaplanschool veel door deel te nemen aan de basisactiviteiten; spreken, spelen, werken(zelfstandigheid) vieren en wereldoriëntatie:

Leren

  • A.Het gesprek: tijdens gesprekken in de kring worden plannen gemaakt en wordt voor een deel het werk besproken.
  • B.Het spel: door samen te spelen leren we rekening met elkaar te houden. Ook maken we al spelend iets wat we meegemaakt hebben tot iets van onszelf.
  • C.Het werk: onder werk vallen alle werkmomenten, waarin kinderen zelfstandig met de verwerking van instructielessen van rekenen taal, spelling enz. bezig zijn.
  • D.De zelfstandigheid: wij bedoelen met zelfstandigheid datgene wat kinderen alleen kunnen doen en maken. De leerlingen ontvangen van de leerkracht instructie en ondersteuning op het eigen niveau of in niveaugroepen. Het kind krijgt taken die uitdagend zijn en die het aankan, die het kind voldoende vrijheid laten voor eigen invulling, maar tegelijkertijd geen ruimte bieden voor vrijblijvend meedoen.
  • E.De weektaak: op onze school wordt de leerstof op maat aangeboden volgens het basisstof, herhalingsstof en extra stofmodel.
    We werken op school met een systeem met individuele keuzevrijheid van kinderen binnen het dag- en weektaaksysteem. Ze voeren zelfstandig taken uit op het gebied van taal, spelling, rekenen en begrijpend- en studerend lezen. Als de kinderen aan het werk zijn, geeft de groepsleerkracht instructie aan kleine groepen. Kinderen helpen elkaar ook onderling.

Door de directe benadering van leeftijdsgenoten komen kinderen snel verder, maar ook het sociale aspect van onderlinge hulp is een stimulans.

Het leren op een Jenaplanschool gebeurt in een sfeer waarin een kind zich veilig voelt.

  • F.Het vieren: door samen te vieren bv. in opening of sluiting van een project of een groepspresentatie leren we elkaar wat ons hoofd en hart heeft bezig gehouden.
  • G.De wereldoriëntatie: op de Avercampschool is dit een belangrijk vormingsgebied. Kinderen leren daarin om te gaan met de natuur, de mensen dichtbij en verder weg en met vragen rond de zin van het leven en de wereld.

Zorgverbreding

Op basis van de rapportagegegevens (o.a. Cito-toetsen) vinden er enkele keren per jaar zgn. ‘groeps- en kindbesprekingen’ plaats. Tijdens de ‘groepsbesprekingen’ wordt in het team besproken welke kinderen daadwerkelijk extra begeleiding behoeven. Een aantal kinderen komt nog eens apart terug in een ‘kindbespreking’.

De Avercampschool beschikt over twee gekwalificeerde IB-ers. Zij begeleiden de leerkrachten in het onderzoeken en ondersteunen van kinderen die extra zorg nodig hebben. Ook werken wij samen met de IJsselgroep. Van hen kunnen we schoolspecifieke- en/of leerlingbegeleiding krijgen.

Cultuur.
Er wordt gewerkt in projectvorm. Tijdens de projecten is er veel aandacht voor kunst- en cultuur. Er is een intensieve samenwerking met Quintus welke direct participeert o.a. met workshops en cursussen. Quintus is een overkoepelende culturele instelling waar muziek, dans, theater en beeldende vorming (zoals beeldhouwen, tekenen, schilderen etc.) zijn ondergebracht.
Er is veel aandacht voor het cultureel erfgoed en we bezoeken regelmatig het theater.
Cultuureducatie is en blijft ingebed in het lesprogramma en zal met name naar Jenaplan begrippen worden bijgesteld en aangevuld. Voorbeelden: groot creatief aanbod binnen de diverse vakgebieden, kinderyoga, natuurbeleving, bedrijfsbezoeken etc.

De rol van de ouders.
Ouders spelen een belangrijke rol bij ons op school. We verwachten dat zij goed op de hoogte zijn van het onderwijs zoals wij dat verzorgen. Iedere maand is er ‘Klankbordgroep’ in de ‘Huiskamer. Hier kunnen ouders met één van de leerkrachten praten over de school. Kinderen moeten merken dat ouders en school er samen voor zorgen om hen in goed overleg verder te helpen.
Ouders zijn vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad, de Oudercommissie en de verschillende werkgroepen. Ook helpen zij onder andere mee bij het lezen, leerspelletjes en handvaardigheid.