De communicatieadviseur
Een communicatieadviseur staat u bij in deze continu veranderende wereld, waar u zich als organisatie steeds aan moet aanpassen. U weet misschien niet altijd hoe, bijvoorbeeld door tijdgebrek of omdat u niet de juiste expertise in huis heeft. Misschien heeft u uzelf een nieuwe bedrijfsdoelstelling gesteld, maar weet u niet hoe deze te bereiken. Of u wilt de afdelingen binnen uw organisatie onderling beter laten communiceren. De communicatieadviseur biedt uitkomst.
Wat doet een communicatieadviseur?
Een communicatieadviseur adviseert u over de interne of externe communicatie van uw organisatie. Communicatieadviseurs helpen u uw organisatie tot uitdrukking te laten komen door middel van diverse communicatiekanalen, zoals internet. Hierdoor verloopt de communicatie onderling of met uw omgeving beter. De diensten van een communicatieadviseur zijn uiteenlopend:
- Huisstijl: u wilt een nieuwe huisstijl voor uw organisatie, inclusief een nieuw logo.
- Social media: u wilt naamsbekendheid verwerven via netwerken zoals Facebook en Twitter.
- Advertentie: u wilt adverteren, maar hoe maakt u een goede advertentie?
- Communicatieplan: u wilt een betere communicatie binnen uw organisatie.
- Webdesign: u wilt een nieuwe website, afgestemd op uw doelgroep.
- Reclamecampagne: u wilt een nieuw product in de markt zetten.
Hoe vindt u een goede communicatieadviseur?
De communicatieadviseur bestaat in vele soorten en maten. Het is natuurlijk aan uzelf om te bepalen wat u precies zoekt en wat u belangrijk vindt. Kijk hiervoor ook eens op de website van de VPRA, de brancheorganisatie voor public relations en communicatie-adviesbureaus in Nederland. Over het algemeen geldt dat een goede communicatieadviseur:
- uw organisatie eerst goed wil leren kennen;
- meerdere medewerkers betrekt in het communicatieproces;
- voor bepaalde tijd aanwezig is binnen uw organisatie;
- samen met u een communicatieplan opstelt dat aansluit bij uw bedrijfsdoelstellingen;
- een analyse maakt, doelen stelt en duidelijk maakt hoe deze te behalen;
- zorgt dat de resultaten meetbaar zijn;
- beschikt over een gerelateerde opleiding en/of aantoonbare werkervaring;
- beschikt over een uitgebreid team of netwerk van tekstschrijvers, vormgevers, artdirectors, DTP'ers enzovoort.
Een goede interne en externe communicatie draagt uiteindelijk altijd bij aan een betere omzet en zorgt bovendien voor een prettige werksfeer. Reden genoeg dus om de expertise van een communicatieadviseur in te roepen!